Foto: Shanghai & Lillehammer & Berlin & Oslo
2006
- 2010
Omveg/Detour

UTSTÄLLNINGSFÖRSLAG TILL NASJONALE TURISTVEGER PÅ  NORSK FORM I OSLO

Det är ett vidunderligt stort projekt som Statens Vegvesen tillsammans med Reiselivsnaeringen och berörda kommuner är i färd med att genomföra. Imponerande som de höga fjällmassiven och detaljrikt som den invecklade norska kusten. Norsk form håller målmedvetet på att placera sig ute i landet, i landskapet och vid vägarna.

Med vårt utställningsförslag vill vi skapa en föraning om det som väntar därute på vägarna. Vi vill väcka lekfull inlevelse genom att först föra besökarna uppåt, via en slingrande ramp, tills de står på en platå. Uppför och genom en ridåvägg med tryckt motiv hämtat från det norska landskapet och så in i ett svep till utställningen. Där befinner sig besökaren i halvdunkel, bland ett antal riktiga höga tallar, men på den stadiga snövita platån med höga kanter. Vägen kröker och slingrar sig kring tallarna och kring det norska landskap som besökaren kan titta ned på. Det är ett Norge i miniatyr, tjugo meter långt, som sträcker ut sig i modellform mot den mörka golvytan. Här nere tuffar lustiga bilar runt på vägarna, stannar till och kör vidare. Besökaren kan följa deras väg genom att dels titta på filmer från bilarna, dels på filmer från de norska turistvägarna, från rummets tre rastplatser. På de stora filmdukarna syns vackra panoramabilder, ny arkitektur och förbisusande vägperspektiv. Dessa filmer växlar med jämna mellanrum över i de lustigt filmade sekvenserna från miniatyrlandskapet.

Vår förhoppning är att vuxna såväl som barn ska dras in i dennavärld av Nasjonale Turistveger; roas av att upptäcka och följa bilarnai miniatyrlandskapet och ta del av de nya projekt som nu finns iverkligheten i Norge. Tanken är att göra det överblickbart ochåskådligt, och samtidigt i utställningsrummet skapa en viss magi.

FAKTA

Omveg., DogA, Oslo 5 oktober-19 november 2006, permanent placerad på Norsk Vegmuseum, Lillehammer fr o m maj 2007.
Utställningen ”Omveg.” på Norsk Form i Oslo hade många besökare och styrkta av framgången gick man på Norskt Vegvesen vidare med planer på en internationell turné, dock i ett smärre format. Den skulle vara lätt att packa upp och ned, tåla transport och filmerna från de norska turistvägarna skulle ingå i paketet. Nu ville man locka även utländska turister till de norska vägarna!
När vi gjorde ”Omveg.” hade vi föreställningen om Norge som det ideala landskapet för en resa. Vi var barnsligt förtjusta i Norges naturliga skönhet och variation, de rofullt höga fjälltopparna och de dramatiskt störtande branterna och i idéen med överblicken, ”the master view”, som fortfarande lockade oss.
På en resa fick vi i Warsawa syn på en skylt som gjorde reklam för ett Fotoplastikon. Den blankputsade mässingsskylten visade åskådare som satt runt en cirkelformad möbel, uppmärksamt kikande in genom hål. Denna nöjesform från 1800-talet skulle bli vårt avstamp för utställningen Detour! Det var ju dessutom faktiskt då, på 1800-talet, som fröet till dagens massturism började gro. Vid förra sekelskiftet började ju de bemedlade i samhället att göra resor till främmande platser och besöka länder med enda syftet att med egna ögon se hur där såg ut. Intressant att notera är att denna nyfikenhet på världen inträffade samtidigt som nationalromantik och idealiserandet av den egna hembygden slog ut i full blom. Ingenstans kunde det egentligen vara vackrare än i det fagra hemlandet. Ändå drev nyfikenhet och viljan att bli berest dessa tidiga turister ut i världen.

Drygt hundra år senare har vi massturism, upplevelseindustri och säljstrategier. Överallt finns turister och överallt är turisten välkommen. Riktigt många turister kan rädda regioner och få hela länders ekonomi på fötter. Samtidigt har det främmande och annorlunda blivit svårare att få syn på. Borta liknar alltmer hemma och vi reser ständigt längre bort på jakt efter något ännu oupptäckt.
Med vår skulptur och tittskåp har vi velat knyta an till den tidiga turismen och dess förkärlek för ”the master view”. Det utsökta yttre höljet i valnöt, titthålen i mässing och de få sittplatserna runt skåpet vill anknyta till det exklusiva i turismens historiska rötter. Det romantiska och samtidigt tvetydiga i ”the master view”.

FAKTA
Detour, Nordischer Botschaft, Berlin 2 oktober–2 november 2007, Centre Régional des Lettres de Basse–Normandie, Caen 12 november–31 december 2007, Galerie d´Architecture, Paris 26 januari–21 februari 2008, Arkitekturmuseet, Stockholm, 15 april–8 juni 2008, RIBA, London 25 juni-12 augusti 2008, Rom 26 augusti–16 september 2008, Bologna 22 september–12 oktober 2008, Milano 18 oktober–7 november 2008, Design Factory, Bratislava 13 november–4 december 2008. Turnén fortsätter under 2009.

2007, “Omveg” Vegvesendets museum, Lillehammer (catalogue)
2007 – 2010, "Detour" Artistic suggestion and organizing curators for Norsk Vegvesen and Norsk Form, exhibition on tour to Nordischer Botschaft, Berlin, Le Centre Régional des Lettres de Basse-Normandie, Caen and Galerie l´Architecture, Paris, Tour & taxis, Brussels, Arkitekturmuseet Stockholm, Riba/Portland Place, London, Urban Center Bologna – Sala Borsa, Design Factory, Bratislava, National Building Museum, Washington, Center for Architecture, Philadelphia and Parsons New School of Design, New York (catalogue)
2007, Omveg, DogA, Oslo, Norway. Artistic suggestion and organizing curators for Norsk Vegvesen and Norsk Form, Oslo, Norway (catalogue)
2010, Artistic producers for the Norwegian Tourist Road project at the Norwegian Pavillion at the EXPO 2010, Shanghai (catalogue)

Related Projects

Mistä Tulet?/Where are you from?
2014
Kaiserpanorama
2006
Scotty
2015
Kackalorum
2008
Gelbfanger
2014

Contact

Barbro Westling

1234567897